SAĞLIK REHBERİ

3 Mar, 2023

Kemik Tümörleri

Kötü huylu kemik tümörleri; çocuklar, ergenler ve genç yetişkinler arasında en sık görülen malign (kanserli) kemik tümörleridir. Çocukluk çağında en nadir görülen hastalıklar arasındadır. En sık olarak 10-20 yaş arasındaki çocuklarda ve genç erişkinlerde ve sıklıkla bir büyüme atağı sırasında ortaya çıkar. Kötü huylu kemik kanseri, en sık akciğerlerden başlayarak vücuttaki diğer organlara veya dokulara yayılabilir. Kötü huylu kemik tümörlerinin nedeni bilinmemektedir, ancak genetik faktörler ve bazı genetik hastalıklar önemli bir rol oynayabilir. Bu çağda görülen en sık primer kötü huylu kemik kanserleri osteosarkom ve Ewing sarkomdur. Kötü huylu kemik tümörlerinin semptomları, çocuğunuzun yaşı ve genel sağlığına olduğu kadar kemik tümörünün boyutuna ve konumuna da bağlıdır. Çocuğunuzun belirtileri tümör bölgesinde ağrı, sertlik veya hassasiyet, zamanla giderek kötüleşen ve tümör bölgesinden dışarıya doğru yayılabilen ağrı, çocuğu derin uykudan uyandıran ağrı, etkilenen kemik çevresinde şişlik veya kitle, azaltılmış motor becerileri (yürüme zorluğu veya topallama dahil), kırıklara yol açabilecek zayıf kemikler, tükenmişlik, kilo kaybı ve anemiyi içerebilir. Omuriliğin yakınında bulunan osteosarkomlar, kollardan veya bacaklardan yayılan sırt ağrısına neden olabilir. Kötü huylu kemik tümörlerinin birçok semptomu, çocuklarda normal büyüme ağrıları olarak kolayca göz ardı edilebilir. İnatçı ağrılar veya ağrısız ancak büyüyen şişliklerin fark edilerek uzmanlara sevki son derece önemli hale getirir. Başarılı bir tedavi için kanserin hızlı teşhisi ve tanımlanması çok önemlidir.