SAĞLIK REHBERİ

3 Mar, 2023

Genel Anestezi

Genel anestezi,geçici olarak bilinç kaybı ile birlikte duyu fonksiyonlarının ortadan kalkmasıdır. Halk arasında "narkoz" anestezi ile eşanlamlı olarak kullanılsa da, narkoz; tam bilinç kaybı olmadan duyarlılığın ortadan kalkmasıyla oluşan belirgin uyuşma halidir.Bu anestezide, hastanın acı, ağrı duymaması için uygulanan şey, vücudun bütünündeki duyuyu geçici bir süre için yok eder. Kullanılan anestezi maddesi, sinir sisteminin bütününü etkiler. Genel anestezi uygulamasına damar içine verilen anestezik ilaçlarla başlanır. Hasta uyuduktan sonra nefes borusuna yerleştirilen bir hortum aracılığıyla solunum fonksiyonları anestezi cihazı tarafından sağlanır. Oksijen, hava ve anestezinin devamını sağlayan inhalasyon ajanları anestezi cihazı ile hastaya verilir. Ameliyat süresince anestezi uzmanı tarafından hastanın kalp hızı, ritmi, kan basıncı, oksijen saturasyonu, solunumla aldığı oksijen ve anestezik ajan konsantrasyonu, çıkardığı karbondioksit ve anestezik ajanların konsantrasyonu sürekli olarak izlenir. Ameliyat bitiminde anestezik ilaçlar kesilerek hastanın uyanması sağlanır. Ameliyat sonrası oluşacak ağrı, ağrı kesicilerle kontrol altına alınır.

Hasta genel anestezi sırasında :
Çevresinde olanların farkına varmaz
Ağrı duymaz
Hareket edemez
Anestezi sırasında olup bitenleri hatırlayamaz

Anestezinin yan etkileri ve riskleri nelerdir ?

Tüm girişimler gibi anestezi uygulamaların da bazı riskleri vardır. Gerek genel anesteziye ve gerekse lokal anesteziye bağlı birçok yan etki ve komplikasyonlar tanımlanmış olsa da bunların görülmesi oldukça nadirdir. Özellikle son zamanlarda teknolojik gelişmelere paralel olarak hasta gözlemini ve güvenliğini arttıracak yeni mönitörizasyon yöntemlerinin kullanılması,bunları kullanacak eğitimli anestezi uzmanların sayısının artmasıyla birlikte anestezi uygulamaları çok daha güvenli bir hal almıştır.